Jak pomóc dziecku przezwyciężyć strach przed porażką?

 

Jako terapeutka zauważyłam jeden czynnik, który konsekwentnie powstrzymuje dzieci / nastolatków od od podejmowania działań na lekcji, zajęciach dodatkowych czy treningu: strach przed porażką. Kiedy moi podopieczni boją się porażki, zazwyczaj reagują na wyzwania na jeden z dwóch sposobów:

Poddają się, zanim w ogóle zaczną, woląc unikać możliwości niepowodzenia.

Denerwują się i odczuwają na siebie złość, gdy nie uda im się czegoś zrobić za pierwszym razem, co skutkuje niepokojem i słabą wydajnością.

Zaczęłam zauważać, że dzieci z którymi spędzam czas gdy idę do nich w odwiedziny, denerwują się, gdy coś jest dla nich trudne, i ze smutkiem mówią: „Nie jestem dobra / dobry  w [wstaw tutaj wyzwanie]”.

 

Dla moich uczestników programu Free Mind of Child, mojej siostrzenicy, chrześniaka i niezliczonej liczby innych dzieci strach przed porażką może być paraliżujący. Ale musi być sposób, aby to zmienić, prawda?

Chciałabym Cię jeszcze zaprosić do pobrania PDF aby trenować pozytywne nastawienie tej jesieni 

Oto 3 sposoby, których poszukiwałam przez lata aby wspierać dziecko kiedy ma poczucie porażki:

1. Zmień swoje nastawienie do porażek

Dzieci uczą się na naszym przykładzie, dlatego musimy pamiętać o własnych reakcjach na błędy i niepowodzenia.

Dzieci uczą się swojego podejścia do niepowodzeń od rodziców. Obserwując rodziców, dzieci rozwijają jeden z dwóch wzorców: porażka „wzmacnia” lub porażka „osłabia”.

Kiedy popełniasz błędy, staraj się reagować pozytywnie lub z humorem. Porozmawiaj ze swoim dzieckiem o tym, czego nauczyłeś się na swoich błędach (przeszłych lub obecnych) i bądź gotowy się podnieść i spróbować ponownie.

Kiedy Twoje dziecko ma trudności, staraj się nie okazywać zmartwień ani niepokoju. Dziecko wtedy potrzebuje wsparcia a nie poczucie, że sprawia Ci przykrość swoimi problemami. Zamiast tego postaraj się wykazać optymistycznym nastawieniem.

To świetny pomysł, aby pójść o krok dalej i faktycznie zachęcać dziecko do błędów i wyciągania wniosków.

Na każdej sesji pytam się moich uczestników o ich niepowodzenia. Jeśli w ostatnim czasie nie ponieśli porażki, może oznaczać  to, że tego dnia nie próbowali niczego wymagającego.

2. Przeprowadź ćwiczenie „najgorszego scenariusza”.

Jednym z moich ulubionych ćwiczeń na rozwalenie bomby i świadome kręcenie sobie filmów jest „Najgorszy scenariusz”, korzystając z burzy mózgów składającej się z trzech kolumn. W pierwszej kolumnie należy wymienić najgorsze scenariusze. Druga kolumna zawiera listę sposobów zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia takich scenariuszy. W trzeciej kolumnie należy napisać, jak wyszedłby z każdego z tych scenariuszy.

Podobnie, jeśli Twoje dziecko boi się próbować nowych lub trudnych rzeczy, pomocne może być ćwiczenie „Najgorszy scenariusz”. Zacznij od złapania kartki papieru, aby móc przeprowadzić burzę mózgów z dzieckiem.

 

Zadawaj dziecku pytania takie jak:

  • Jeśli wszystko pójdzie źle, co NAJGORSZEGO może się wydarzyć?
  • Jakie jest prawdopodobieństwo, że tak się stanie?
  • Co WIĘCEJ może się wydarzyć?
  • Czy możesz coś zrobić, aby zapobiec temu najgorszemu scenariuszowi?
  • Co byś zrobił, gdyby spełnił się najgorszy scenariusz?

 

Chodzi o to, aby pomóc dziecku zrozumieć, że jego strach przed porażką jest w większości bezpodstawny. Twoje dziecko zda sobie również sprawę, że może zrobić wiele, aby zapobiec negatywnym skutkom, co da mu poczucie władzy i kontroli.

Nie zapomnij pobrać moich DARMOWYCH plików „Jesienna wdzięczność” aby Twoje dziecko mogło trenować swoją pewność siebie.

3. Rozmawiaj o sukcesie i porażce

Badanie przeprowadzone przez francuskich badaczy wykazało, że dzieci, którym powiedziano, że nauka może być trudna, a niepowodzenia są naturalną częścią procesu uczenia się i w rzeczywistości radzą sobie lepiej na testach niż dzieci, którym nie zapewniono takich zapewnień.

W zależności od wieku dziecka możesz przeprowadzić otwartą dyskusję na temat sukcesu i trudności w jego osiągnięciu.

Jeśli nie wiesz, jak rozpocząć rozmowę, skorzystaj z poniższych sugestii:

 

  • Mów o sukcesie, używając „analogii do góry lodowej”. 

Kiedy widzisz ludzi sukcesu, widzisz tylko wierzchołek góry lodowej. Nie widzisz, co jest „pod wodą” ani czego wymagało osiągnięcie tego sukcesu: niepowodzeń, odrzucenia, wytrwałości, wysiłku, dyscypliny, wytrwałości itp.

 

  • Wyjaśnij, że porażka może być korzystna, ponieważ prowadzi do sukcesu (kiedy wyciągniemy z niej wnioski i spróbujemy ponownie). Wyjaśnij, że w przypadku niepowodzeń dowiadujesz się, co działa, a co nie, poprawiasz się, uczysz się iść dalej, zamiast się poddawać, itp

 

  • Wyjaśnij, że strach przed porażką po prostu powstrzyma go od prób i uniemożliwia mu osiągnięcie marzeń i osiągnięcie pełnego potencjału. Co by było, gdyby Michael Jordan rzucił koszykówkę, gdy w szkole średniej nie dostał się do Varsity, zamiast wykorzystać to jako motywację do jeszcze cięższej pracy?

 

Strach przed porażką może mieć negatywny wpływ na pewność siebie i wyniki dzieci, ale nie musi być trwały.

 

Kiedy nasze dzieci nauczą się akceptować błędy, zdadzą sobie sprawę, że poddanie się nie jest rozwiązaniem, i zyskają pewność siebie i odwagę, aby z entuzjazmem stawiać czoła nowym wyzwaniom.

 

Szukasz dodatkowych zasobów, które pomogą Ci budować pewność siebie

i odporność Psychiczną Twojego dziecka?

 

CZYTAJ WIĘCEJ O WYJEŹDZIE –>>> KLIKAM TUTAJ