Jak nauczyć dziecko wyznaczania i osiągania celów

Jako rodzice lub nauczyciele nie jest nam łatwo patrzeć na smutne i pogrążone gniewem dziecko. Podwójnie boli nas, gdy słyszymy „głupi jestem”, „nikt mnie nie lubi”. 

Niestety, z badań wynika, że ludzie żyją bardziej negatywnie niż na pozytywnie. To negatywne podejście od siebie i świata jest zwykle spowodowane strachem, wątpliwościami lub wstydem, które powodują podwyższenie kortyzoluhormonu odpowiedzialnego za stres.

Stres niszczy neurony ludzkiego mózgu, zwłaszcza te zgromadzone w częściach odpowiedzialnych za emocje i pamięć.  Ostatecznie, negatywna postawa może kształtować to, jak dziecko widzi siebie i otaczający je świat, co ma potężny wpływ na poczucie własnej wartości u dziecka.

Ale jako osoby dorosłe możemy wiele zrobić dla dzieci aby wspierać bardziej pozytywne nastawienie do siebie i świata.

Czy negatywne myśli są złe?

Nie ma „złych” emocji. Wszystkie myśli i uczucia są ważne. Zarówno pozytywne, jak i negatywne (trudne) myśli i emocje odgrywają cenną rolę w tym, jak przetwarzamy świat wokół nas. Często powtarzam dzieciom, że nie „złych” emocji. Są takie które powodują, że nasze ciało jest odprężone i zrelaksowana a te drugie ściskają nasze brzuszki, rączki i powodują, że nasz zachowanie jest nieodpowiednie do sytuacji. Na przykład smutek może pomóc nam przetworzyć trudne czasy. W rzeczywistości niedawne badania psychologiczne wskazują, że emocjonalne unikanie jest jedną z głównych przyczyn wielu problemów psychologicznych. Z tych powodów nie ma potrzeby naciskać dzieci na unikanie negatywnych emocji.

Co możesz zrobić zamiast tego?

Zamiast tego możemy nauczyć nasze dzieci, aby akceptowali negatywne emocje i przetwarzali je w zdrowy sposób. Możemy zachęcać do pozytywnego myślenia i pozytywnych afirmacji.

Neurobiolog Richard Davidson z Uniwersytetu Wisconsin wyjaśnia, że mózg jest „plastyczny” i może być przeszkolony, aby był bardziej emocjonalnie odporny i mógł w zdrowszy sposób reagować na pewne emocje.

Można to osiągnąć poprzez angażowanie się w ćwiczenia umysłowe, które pomagają „przekręcić” mózg.

Oto 5 działań, które umożliwiają dziecku łatwiejsze osiąganie celów.

1. Praktykowanie pozytywnych afirmacji

Afirmacje są pozytywnymi ( i negatywnymi) wypowiedziami, które dzieci i dorośli mogą powtarzać w celu zwiększenia poczucia własnej wartości, promowania pozytywnego myślenia i zmiany negatywnej samooceny. Negatywne myśli i słowa powodują, że sami (lub inni gdy mówią je do nas a my w nie wierzymy) obniżają naszą samoocenę.

Pozwól dziecku wyjść ze swojej strefy i utworzyć samodzielnie odpowiednie dla niego stwierdzenia.  To dlatego, że uzdrawiająca moc afirmacji nie pochodzi od powiedzenia pozytywnych słów głośno, ale po  ich internalizowaniu . Twoje dziecko przejmie także własność tego procesu i będzie bardziej zaangażowane.

Wspólnie z dzieckiem (nie narzucaj własnej zdania) utwórzcie krótkie, pozytywne i w czasie teraźniejszym zdania.

 Przykłady obejmują:

  • Jestem miły.
  • Jestem wystarczająco dobra/dobry.
  • Kocham siebie.
  • Jestem dobrym przyjacielem.
  • Jestem wyjątkowy/wyjątkowa.

Zamiast wymagać od dziecka, staraj się je wykorzystywać w zabawny sposób Badania pokazują, że dzieci uczą się najlepiej przez zabawę, więc włącz afirmacje w grę, w którą grajcie razem.  Również Ty jako rodzic możesz powtarzać pozytywne afirmacje dziecku rozpoczynając od samego rano „To będzie dobry dzień”, „Kocham Cię i jesteś kochany/kochana”.

Możesz również stworzyć dla dziecka teatrzyk używając afirmacji lub się w lustrzane odbicia.

„Uznając, że moje pozytywne i negatywne emocje mogą być niebezpiecznie, jeśli są poza kontrolą i nie są kierowane do osiągnięcia celów, podporządkuję wszystkie swoje pragnienia i cele zdolnościom mojego rozumu i będę prowadzony przez nie poprzez dawanie im wyrazu i ekspresji”.

BRUCE LEE

2. Miłość i medytacja

Dr Barbara Fredrickson stwierdziła, że zaledwie sześć tygodni treningu w formie medytacji, skupionej na życzliwości i współczuciu, przyczyniło się do wzrostu pozytywnych emocji, związku społecznego, a nawet poprawy stanu zdrowia dla uczestników badania.

W podobnym badaniu dr Richard Davidson stwierdził, że zaledwie dwa tygodnie treningu medytacji współczucia i życzliwości doprowadziły do zmian w obwodach mózgu związanych ze wzrostem pozytywnych zachowań społecznych, takich jak hojność.

Nawet trzy miesiące po zakończeniu tych eksperymentów uczestnicy nadal wykazali większą świadomość, cel w życiu i wsparcie społeczne.

Miłość obejmuje pozytywne myślenie o sobie i bliskich oraz wysłanie pozytywnych myśli . Jest to również akceptacja siebie takim/ taką jakim / jaką jestem. Dr Fredrickson opisuje tę formę medytacji jako „kierowanie życzliwymi życzeniami innym”.

Cztery tradycyjne frazy to: 

„Możesz czuć się bezpiecznie. 

Możesz czuć się szczęśliwy. 

Możesz czuć się zdrowy.  

Możesz żyć z łatwością”. 

Poprzez ćwiczenie generowania tych uczuć, mózg jest uwarunkowany, aby myśleć bardziej pozytywnie. 

„Nie powierzaj swojego szczęścia i poczucia własnej wartości komuś innemu. Tylko Ty możesz ponosić za to odpowiedzialność. Jeśli nie potrafisz kochać i szanować siebie – nikt inny nie będzie w stanie tego dokonać”.

Stacey Charter

3. Łapanie codziennych chwil.

Dr Fredrickson wyjaśnia, że pozytywne myślenie może wynikać z uznania i docenienia małych chwil szczęścia i piękna. Te proste momenty mogą obejmować śmiech, uścisk, piękny zachód słońca lub dźwięk śpiewu ptaków.

Praktycznym sposobem na to, aby z tą umiejętnością wdrożyć w życie dziecka było stworzenie książki „Książka Pozytywnych Myśli” Możecie stworzyć swój własny zeszyt do łapania chwil i rozmawiać o nich co tydzień lub codziennie.

W tej książce  Ty i Twoje dziecko łapiecie chwile ze swojego codziennego życia, które uważacie za piękne lub nadzwyczajne: wdzięczność, zrealizowany cel, a nawet zapach świeżo zrobionego soku. Twoje dziecko może zapamiętywać te chwilę za pomocą rysunków lub opisów.

Może to wydawać się to dziwne, ale pisanie pozytywnych doświadczeń może faktycznie mieć duży wpływ na pozytywne myślenie. Badanie opublikowane w czasopiśmie Research in Personality badało 90 studentów, którzy podzielili się na dwie grupy.

Jedna grupa pisała o intensywnie pozytywnym doświadczeniu każdego dnia tylko przez trzy dni. Druga grupa napisała o temacie kontroli. Trzy miesiące później pierwsza grupa nadal miała lepszy nastrój i mniej chorób. 

Praca z „Książka Pozytywnych Myśli nauczy również nauczy twoje dziecka rozpoznać i szukać piękna wszędzie, co pomoże mu stworzyć bardziej pozytywny obraz świata i siebie.

„Nie powierzaj swojego szczęścia i poczucia własnej wartości komuś innemu. Tylko Ty możesz ponosić za to odpowiedzialność. Jeśli nie potrafisz kochać i szanować siebie – nikt inny nie będzie w stanie tego dokonać”.

Stacey Charter

4. Ustalanie i osiąganie celów.

Dr Fredrickson i jej koledzy sugerują również, że osiąganie celów pomaga ludziom stać się bardziej optymistycznymi, pozytywnymi myślicielami z większym poczuciem dobrego samopoczucia.

Dr Gabriele Oettingen, profesor psychologii Uniwersytetu w Nowym Jorku i Uniwersytet w Hamburgu, wyjaśnia, że samo pozytywne myślenie nie pomaga ludziom osiągnąć swoich celów. Czasami mówi: „Marzyciele nie są sprawcami”.

 Czasami ludzie, którzy są zbyt optymistycznie nastawieni do osiągania swoich celów, nie podejmują ewentualnych niepowodzeń, z którymi mogą się spotkać, a ostatecznie osiągnięcie tych celów może mieć negatywny wpływ na ich perspektywy.

Aby pomóc dziecku osiągnąć cele i rozwijać długotrwałe pozytywne myślenie, spróbuj użyć strategii  WOOP Dr. Oettiengena :

Chcesz – Pomóż swojemu dziecku osiągnąć cel, który chciałby osiągnąć.

Wynik – zaangażuj dziecko w wizualizację najlepszych wyników, które mogłyby wyniknąć z osiągnięcia tego celu. Jak wyglądałby ten wynik? Jak by to było?

Przeszkoda – utwórzcie listę przeszkód, które mogłyby uniemożliwić dziecku osiągnięcie celu. Te przeszkody mogłyby obejmować chęć rezygnacji lub rozproszenia przez coś jak na przykład chęć się sięgnięcia po telefon komórkowy.

Plan – wreszcie planuj radzenie sobie z tymi przeszkodami, jeśli wystąpią. Poproś dziecko, aby napisało lub wypowiedział takie zdanie: Jeśli / kiedy [Przeszkoda], wtedy będę [ (metoda) pokonywać przeszkodę].

ZAPISZCIE TO!

 „Kłopot z brakiem celu polega na tym, że możesz spędzić życie biegając w górę iw dół po boisku i nigdy nie zdobywać punktów”.

Billa Copelanda

5. Dziel się tym co pozytywne. 

Jednym z najpotężniejszych sposobów  nauczenie dziecka w pozytywnego nastawienia jest pokazanie dziecku wzoru do naśladowania. Kiedy zaakceptujesz swoje emocje w zdrowy sposób oraz rozmawiasz o nich, uczysz swoje dziecko, aby również to robiło.

Możesz także dzielić się pozytywnymi doświadczeniami z pracy czy codziennych obowiązków domowych ze swoim dzieckiem. Dr Frederickson zauważa, że „wspólne pozytywne doświadczenie- jeśli dwie osób doświadczają tą samą emocję – może mieć jeszcze większy wpływ na zdrowie niż coś pozytywnego doświadczonego przez samego siebie”.

Proste codzienne czynności:

  • oglądanie śmiesznego filmu telewizyjnego lub filmu i śmiech,
  • dzielenie się śmiesznym żartem lub dobrą nowiną,
  • przytulanie.

Wszystko, co „rozpala” uczucia radości, zadowolenia i miłości przyczynia się do pozytywnego myślenia, zwłaszcza gdy te emocje są udostępniane.

Śmiej się z dzieckiem, przytulaj dziecko, daj czas, aby zapewnić niepodzielną uwagę i cieszyć się pozytywnymi doświadczeniami. Wspólne spędzanie czasu, wyznaczanie celów oraz nauka wdzięczności buduje mocą i stabilną relację. 

Zadie Smith, Łowca autografów

 

Jakie działania podejmujecie już dziś?

Koniecznie daj znać w komentarzu. To dla mnie znak, że dostałeś wartościowy tekst i zaczniesz działać 🙂