5 motywujących technik, aby dziecko wybrało zdrowsze jedzenie.
Rodzice często są sfrustrowani, gdy ich dzieci nie jedzą tego, co im podano. Wierzę, że połowa sukcesu to pomoc dzieciom w stworzeniu wewnętrznego pragnienia dokonywania dobrych wyborów teraz i ostatecznie, kiedy będą same.
W rzeczywistości nigdy nie jest za wcześnie ani za późno, aby pomyśleć o tym, jak najlepiej zmotywować dzieci do zdrowego wyboru jedzenia czy przekąsek. Oznacza to, że dzieci również uczą się, że jedzenie jest wyborem. A ta nauka o jedzeniu nigdy się nie kończy!
Mając to na uwadze, przygotowałam 5 motywacyjnych technik, które mogą pomóc Tobie, Twojemu dziecku, zbudować zdrowe nawyki w wybieraniu jedzenia.
Chciałabym Cię jeszcze zaprosić do pobrania e-booka przygotowanego przez Agnieszkę Pocztarską właścicielkę serwisu Czytamy Etykiety.
Oto 5 technik, które umożliwiają dziecku łatwiejsze wybory.
1. Autonomia
Autonomia, definiowana jako „zdolność jednostki do podejmowania świadomych, niewymuszonych decyzji”, to bardzo modne słowo w świecie motywacji. Badania pokazują, że ludzie są bardziej skłonni do utrzymania zdrowszego stylu życia, gdy decyzja o tym pochodzi od nich, a nie od zewnętrznego źródła.
Gdy dzieci stają się bardziej niezależne, odkrywają świat na własną rękę i odkrywają, jak wyrażać siebie. Zaczynają również rozumieć, w jaki sposób ich wybory i działania wpływają na wyniki, i dowiadują się, co robią, a nad czym nie mają kontroli.
Oto kilka najważniejszych sposobów, w jakie autonomia może wpływać na rozwój dziecka:
Poczucie kontroli
Chociaż nie można oczekiwać, że dzieci będą miały całkowitą kontrolę nad wszystkimi aspektami swojego życia, muszą czuć, że mają kontrolę nad niektórymi częściami, aby budować pewność siebie.
Wzmacnianie poczucia własnej wartości
Kiedy dziecko czuje, że ma kontrolę i może dokonywać własnych wyborów, buduje to jego poczucie własnej wartości. Możliwość samodzielnego zrobienia czegoś daje poczucie spełnienia.
Rozwój poznawczy
Kiedy dziecko dokonuje własnych wyborów, rozwiązuje problemy. Dokonywanie znaczących wyborów jest istotną częścią ich rozwoju poznawczego, który rośnie, gdy myślą o wyborach, które są im przedstawiane.
2. Umiejetności
Poczucie kompetencji jest ważne dla motywacji, coś, co pracownicy służby zdrowia nazywają poczuciem własnej skuteczności. Ludzie, którzy czują się pewni swoich umiejętności, są bardziej skłonni do zachowania tego zachowania w chwilach stresu lub gdy sprawy nie układają się tak łatwo.
3. Pozytywne skojarzenia
Badania nad motywacją pokazują, że ludzie znajdują czas na to, co lubią, i odkładają to, czego nie lubią. Ktoś może na przykład wiedzieć, że pewne zachowania, takie jak ćwiczenia, byłyby dla niego dobre, ale jeśli podświadomie skojarzy je z negatywnymi uczuciami, zachowanie będzie jak odstraszacz.
Rodzice często popełniają błąd, czyniąc zdrową żywność czymś negatywnym, takim jak „jedz warzywa” lub „nie zjesz tych płatków, dopóki nie zjesz owoców” lub „żadnego deseru, dopóki nie zjesz więcej zupy”. Zamiast tego zadaj sobie pytanie, dlaczego Twoje dziecko nie je zdrowych produktów?
Może być zmęczony tymi samymi starymi opcjami lub może nie być gotowy na gorzkie warzywa (jeszcze), nie lubi ich smaku lub po prostu nie chce tego dnia.
Więc sam modeluj doświadczenie dziecka aby cieszyło się wyborami w czasie zakupów. Pomóż także swojemu dziecku kojarzyć zakupy z zabawą, dając mu wcześniej do zrobienia check listę.
4. Pokaż codzienne korzyści
Aby zachować motywację do kontynuowania zachowania, ludzie muszą zobaczyć jego prawdziwą wartość — jak poprawia to całe ich życie. Wierzcie lub nie, ale „zdrowe” odżywianie się dla ogólnego stanu zdrowia i kontroli wagi nie jest długoterminową motywacją. Bardziej motywujące okazują się codzienne korzyści, które ludzie mogą zobaczyć i poczuć TERAZ.
5. Przedstaw zalety
Im bardziej ludzie skupiają się na tym, czego nie powinni robić, tym mniej prawdopodobne jest, że „nie zrobią” danego zachowania. Badacze wysuwają hipotezę, że zachęcanie do unikania pewnych zachowań w rzeczywistości przenosi je do przodu i do centrum mózgu, czyniąc je nieodpartymi.
Wniosek ten jest poparty badaniem przeprowadzonym w 2008 roku. W badaniu tym ludzie byli przypisywani do celu „jedzenia więcej zdrowych przekąsek” lub celu „unikania niezdrowych przekąsek”.
Odkryli, że pod koniec dwóch tygodni ludzie, którzy spożywali więcej niezdrowych przekąsek, zostali poproszeni o ich unikanie. Konkluzja: im bardziej mówimy sobie, żeby czegoś nie robić, tym bardziej chcemy to zrobić!
Jakie działania podejmujecie już dziś?
Koniecznie daj znać w komentarzu. To dla mnie znak, że dostałeś wartościowy tekst i zaczniesz działać 🙂