3 sposoby na pomaganie dzieciom

Pomagać czy nie pomagać? Oto jest pytanie. Odpowiedź brzmi: WSPIERAĆ i tylko wtedy gdy DZIECKO SAMODZIELNIE POPROSI. Uczucie osiągnięcia celu jest świetne! Jednak czasami poczucie pracy nad poprawą, polepszeniem czegoś i próbowaniem nowych rzeczy. Do momentu, kiedy mamy motywację.

Kiedy nasze dzieci odniosą sukces, cieszymy się i celebrujemy z nimi. Kiedy zauważamy błędy, chcemy szybko je korygować. Jednak to na błędach człowiek uczy się w większości przypadków.
Wyobraź sobie, że dziecko chodzi do szkoły. Jest w pierwszej klasie. Przed nim próby wzlotów i upadków w pisaniu liter, składaniu sylab i przepisywaniu zdań. W domu ma trenować w swoim zeszycie z kaligrafii. Za każdym razem, gdy litera „r” wygląda, jak odlatujący ptaszek, bierzesz gumkę i zmazujesz. Następnie prosisz, aby dziecko napisało ponownie. Po dwudziestym razie rzuca ołówek, uważając, że to głupie. Ty odczuwasz złość i dochodzi do konfliktu.

Znasz to?

A teraz wyobraź sobie, że piszesz projekt. Może to być książka, wpisywanie w Excel co tam sobie życzysz. Piszesz…
Nagle przychodzi ktoś, czyta, kasuje i mówi, że masz to poprawić, bo taki projekt nie przejdzie. Sytuacja się powtarza po godzinie i do dwóch. Co robisz? Jak się czujesz?
Niezależnie czy sytuacja dotyczy młodego, czy starszego człowieka, każdy z nas ma układ nerwowy i inteligencję emocjonalną. Serio.

Jak pomóc naszym dzieciom zrozumieć, że proszenie o pomoc jest dobrą umiejętnością?

1. NAUCZ DZIECKO PRZYZNAĆ SIĘ DO SŁABOŚCI.

W książce „Dziecko z potencjałem” opisuje dziecko w szklanej kuli. Bardzo łatwo jest nam wsadzić dziecko w kulę idealnego życia. Córka najładniej tańczy, synek najlepiej strzelający braki, Ona najlepiej czyta, a on najładniej rysuje kotka. Kiedy wmawiamy dziecku, że jest idealne, we wszystkim, co robi. Zderzenie z rzeczywistością może okazać się dla niego wyzwaniem.
Każdy z nas ma pewne uwarunkowanie do wykonywania czynności, budowania relacji i osiągania sukcesów w różnych dziedzinach.
To jest w porządku, że Jasiek pisze szybciej, a Kasia lepiej recytuje wiersz. Ponieważ ja mam super słuch i szybko biegam.
Kiedy dziecko nauczy się dostrzegać swoich słabości łatwiej, będzie mu nad nimi pracować oraz prosić o wsparcie w ich rozwoju.

                                                                         Czy dziecko potrzebuje pomocy?  Przeczytaj więcej...

2. NAUCZ DZIECKO PROSZENIA O POMOC. 

„Tylko cienisty proszą o pomoc”, „To wstyd prosić o pomoc”, „Inni będą myśleć, że jestem słaby”, „Mężczyzna sam powinien to załatwić”, „Nie mówi się innym o swoich problemach” to kilka z przekonań.
Możesz modelować umiejętność proszenia o pomoc, nie wchodząc do pokoju następnym razem, gdy Twoje dziecko będzie się borykać z jakimś zadaniem. Gdy nadal widzisz brak postępów, powiedz: „Widzę, że pracujesz nad nową łamigłówką. Może posortowanie elementów według koloru mogłoby być pomocne.”
Następnym razem, gdy Twoje dziecko będzie miało z czymś większy problem, a nie będzie o tym informowało, spróbuj podejść bliżej i powiedzieć cichym głosem „Wygląda na to, że zadanie domowe z matematyki jest dziś dla ciebie trudniejsze. Czy mogę tu siedzieć i dotrzymywać Ci towarzystwa, kiedy nad tym pracujesz? ”

3. NAUCZ DZIECKO POMAGANIA INNYM. 

Dzieci mogą się nauczyć, że mogą pomagać innym, będąc systemem wsparcia. Słuchanie, jak inni pracują nad problemem. Twoje dziecko może przedstawiać sugestie lub obserwacje. Daje drugiemu dziecku wsparcie, że nie jest sam i może liczyć na jego pomoc.
Twoje dziecko nie musi być ekspertem, aby móc wspierać. Pomocne może być po prostu dotrzymywanie komuś towarzystwa podczas wykonywania nowego zadania. Uprzejma obecność Twojego dziecka może być wszystkim, czego potrzebuje inne dziecko, aby mieć cierpliwość, aby dalej próbować.
Powiedzenie komuś, że wierzymy, że może to zrobić, bez względu na to, jak mały może się wydawać cel, może zmienić sposób myślenia i pomóc drugiej osobie dostrzec możliwości, a nie ograniczenia. Kiedy zauważysz taką sytuację i masz chęć pomocy, możesz powiedzieć: „Widziałam, jak zachęcałeś swojego młodszego brata do zawiązania butów! To niesamowite, że jesteś przy nim! ” Wspieraj jedną z ważniejszych umiejętności w rozwoju dziecka.

Jak wygląda ta umiejętność u Twojego dziecka? Daj znać w komentarzu.