Uważa się, że 90% ludzkiego mózgu rozwija się do 5 roku życia, a pierwsze 8 lat życia dziecka buduje fundament pod zdrowie i przyszłą naukę. Oznacza to, że dziecko wymaga dostępu do odpowiednich narzędzi i środowiska, które będzie wsparciem gdy jego mózg pochłania informacje, rozumie je i uczy się reagować na nie. Mózg rozwija się na podstawie codziennych doświadczeń i lekcji, które są nie tylko praktyczne, ale także emocjonalne.
Inteligencja jest zwykle definiowana jako potencjał intelektualny (więcej napisałam na ten temat w książce „Dziecko z potencjałem”)– coś, co można zmierzyć, zdolność, którą trudno zmienić. Nasz system edukacji doprowadził nas do przekonania, że stopnie i wyniki w nauce są powszechnie akceptowanymi miernikami inteligencji dziecka. Ważne jest, aby zrozumieć, że każde dziecko jest wyjątkowe i rodzi się z naturalnymi talentami. Ma naturalną skłonność do jednej lub kilku metod uczenia się, co najlepiej wyjaśnił Howard Gardner, psycholog rozwojowy, w swojej teorii inteligencji wielorakich.
Być może nigdy tak naprawdę nie zastanawiałaś się, dlaczego tak słabo radzisz sobie z matematyką. Po prostu wiedziałaś, że matematyka to nie twoja bajka. A teraz wiesz, że nie jesteś osobą, która ma pomagać piątoklasiście w odrabianiu zadań domowych z matematyki. A może prowadziłaś dzienniki przez całe życie, ale nigdy tak naprawdę nie zastanawiałaś się, dlaczego tak bardzo kochasz dzienniki. Może jesteś znana jako fantastyczna kucharka, ale w głębi serca wiesz, że ciasto będzie idealne tylko wtedy, gdy będziesz ściśle przestrzegać przepisu.
Być może nigdy tak naprawdę nie zastanawiałaś się, dlaczego tak słabo radzisz sobie z matematyką. Po prostu wiedziałaś, że matematyka to nie twoja bajka. A teraz wiesz, że nie jesteś osobą, która ma pomagać piątoklasiście w odrabianiu zadań domowych z matematyki. A może prowadziłaś dzienniki przez całe życie, ale nigdy tak naprawdę nie zastanawiałaś się, dlaczego tak bardzo kochasz dzienniki. Może jesteś znana jako fantastyczna kucharka, ale w głębi serca wiesz, że ciasto będzie idealne tylko wtedy, gdy będziesz ściśle przestrzegać przepisu.
Po raz pierwszy zetknąłam się ze stylami uczenia się w wieku 17 lat gdy udzielałam korepetycji z matematyki.. Szczerze mówiąc, wszystko, co pamiętam, to to, że wszyscy uczniowie uczą się inaczej. Dopiero gdy zacząłem własne “badania” (być może wynika to ze sposobu, w jaki się przekazuję wiedzę), naprawdę zrozumiałam, jak ważne jest uczenie się, jak się uczymy.
Jest wielu wiodących badaczy w tej dziedzinie, którzy używają różnych terminologii i podejść teoretycznych, ale odniosę się do teorii wielorakich inteligencji Howarda Gardnera (1983) . Gardner (1983) zasugerował, że mózg jest porównywalny z wieloma komputerami, a nie z jednym komputerem działającym z pełną wydajnością. Podobnie, jednostki mają kilka inteligencji, a nie jedną inteligencję, która napędza uczenie się. Dzięki tej obserwacji i dowodom z badań w różnych dziedzinach Gardner opracował teorię inteligencji wielorakiej z ośmioma różnymi inteligencjami znanymi u ludzi.
Już we wczesnych latach dzieciństwa możesz zacząć identyfikować, w których inteligencjach dziecko może być silniejsze. Poniżej znajdują się wszystkie inteligencje wielorakie Gardnera wraz z kilkoma czynnikami identyfikującymi jako przykłady, które pomogą Ci je rozpoznać i wspierać.
Teoria inteligencji wielorakich rzuca światło na ludzką inteligencję, koncentrując się na metodach uczenia się, które pomagają nauczycielom i rodzicom, zrozumieć sposób, w jaki myślą i uczą się dzieci.
Ci, którzy są dobrzy w wizualizacji rzeczy, mają silną inteligencję wizualno-przestrzenną. Ci ludzie często świetnie radzą sobie ze wskazówkami, mapami, wykresami i filmami. Interpretacja sztuki wizualnej we wszystkich formach sprawia im przyjemność i pomaga lepiej rozumieć. Inteligencja przestrzenna jest często uważana za zdolność do myślenia w trzech wymiarach. Dzieci i młodzież z tego rodzaju inteligencją często rozumieją wzorce i są przyciągane do labiryntów i puzzli..
To osoby, które uczą się za pomocą:
Zainteresowania i umiejętności:
Przykłady karier osób :
Wykorzystanie i rozwój:
Osoby, które posiadają inteligencję językową potrafią dobrze posługiwać się słowem, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Gramatyka i słownictwo to ich supermoce, mają tendencję do zapamiętywania i przypominania sobie informacji mówionych. Często zajmują się kreatywnym pisaniem, jako zawód lub hobby, i mogą utrzymać zaangażowanie ludzi dzięki swoim umiejętnościom pisarskim czy też przemowach. Ważne jest aby nie oceniać charakteru pisma a przekaz. Osoby z tą utalentowaną inteligencją czerpią przyjemność z czytania, lubią debaty i wyrażają swoje zdanie.
Przykłady karier osób z tą inteligencją:
Wykorzystanie i rozwój:
Osoby z inteligencją logiczno-matematyczną są na ogół dobre w rozumowaniu, rozpoznawaniu i logicznej analizie wzorców. Ich umysły myślą i rozumieją w liczbach, co prowadzi ich do logicznego podejścia do wyzwań. Są naturalnie dobrzy w rozwiązywaniu problemów i wyciąganiu wniosków. Zwykle lubią myśleć o abstrakcyjnych ideach i są skłonni analizować wszystkie aspekty danej sytuacji. Nauczyciele matematyki mają bardzo trudną pracę. Zazwyczaj uczniowie albo kochają , albo nienawidzą matematyki. Raczej trudno jest znaleźć ludzi, którzy są pomiędzy, jeśli chodzi o tematykę.
Jednak poza kochaniem lub nienawidzeniem matematyki jest inteligencja logiczno-matematyczna. Ta inteligencja sugeruje, że istnieją osoby, które naprawdę mają dar rozumienia i przetwarzania złożonych równań, obliczania liczb i rozwiązywania problemów matematycznych z większą łatwością niż inni.
Ludzie, którzy szybko rozwiązują w głowie problemy z liczbami, obliczają kwotę napiwku bez pomocy kalkulatora w telefonie i mają trudności z zapisywaniem procesów rozwiązywania na teście z matematyki.
Przykłady karier osób z tą inteligencją:
Wykorzystanie i rozwój:
Inteligencja cielesno-kinestetyczna koncentruje się głównie na ruchu fizycznym jako metodzie uczenia się. Ci, którzy są obdarzeni tego typu inteligencją, są dobrzy w ruchach ciała i fizycznej kontroli. Wiadomo, że ludzie, którzy przodują w tej dziedzinie inteligencji, mają niezwykle silną koordynację ręka-oko. Ich kontrola motoryczna jest zawsze aktywna, a zapamiętują i uczą się przez działanie, a nie słuchanie lub widzenie. Ta forma uczenia się obejmuje praktykę jako podstawowe narzędzie.
Osoby te są świadome swoich zdolności fizycznych, uczą się w sposób praktyczny i potrafią z łatwością rozbierać rzeczy na części i składać je z powrotem.
Przykłady karier osób :
Wykorzystanie i rozwój:
Być może nigdy tak naprawdę nie zastanawiałaś się, dlaczego tak słabo radzisz sobie z matematyką. Po prostu wiedziałaś, że matematyka to nie twoja bajka. A teraz wiesz, że nie jesteś osobą, która ma pomagać piątoklasiście w odrabianiu zadań domowych z matematyki. A może prowadziłaś dzienniki przez całe życie, ale nigdy tak naprawdę nie zastanawiałaś się, dlaczego tak bardzo kochasz dzienniki. Może jesteś znana jako fantastyczna kucharka, ale w głębi serca wiesz, że ciasto będzie idealne tylko wtedy, gdy będziesz ściśle przestrzegać przepisu.
Są to bystrzy słuchacze, którzy są naturalnie obdarzeni zdolnością rozpoznawania (słyszenia) dźwięków w sytuacjach, które łatwo przeoczą osoby o innych typach inteligencji. Myślą, rozumieją i uczą się w przepływie, który jest bardzo podobny do tych z inteligencją matematyczną, gdzie wzorce są kluczem do uczenia się. Dzieci z inteligencją muzyczną często doceniają muzykę, wykonanie, wysokość, ton i rytm. Mają tendencję do zapamiętywania melodii/piosenek i często są skłonni do nauki gry na instrumencie. Istnieje afektywny związek między muzyką a emocjami.
Przykłady karier osób :
Wykorzystanie i rozwój:
Czyż nie każdy z nas zna kogoś, kto pośród natury czuje się najlepiej? Ci, którzy są głęboko zakorzenieni w naturze i jej cechach, posiadają przyrodniczą inteligencję. Ten rodzaj inteligencji należy do wszystkich miłośników przyrody, którzy czują się swobodnie na łonie natury i potrafią wyhodować wszystko w najbardziej niezwykłych miejscach. Są zielonymi liderami społeczeństwa, które ewoluowały od
myśliwych,
zbieraczy,
rolników,
botaników
szefów kuchni.
Ci ludzie są najbardziej świadomi zmian w swoim środowisku i naturalnie skłonni do eksploracji takich zajęć, jak:
Inteligencja interpersonalna jest niczym innym jak supermocą czytania ludzi w oparciu o komunikację, która nie zawsze jest werbalna. Ten typ inteligencji odbija się na kręgu społecznym – działaniach i zaangażowaniu. Jest to umiejętność odczytywania ludzi na podstawie ich mowy ciała, tonu głosu, manieryzmów i innych form komunikacji niewerbalnej. Osoby te często potrafią odnieść się do tego, co czują inni na głębszym poziomie, dlatego dobrze się komunikują, często rozwiązują konflikty i pracują nad tworzeniem pozytywnych relacji. Młodzi dorośli z tego rodzaju inteligencją są liderami wśród swoich rówieśników, są dobrzy w komunikowaniu się i wydają się rozumieć uczucia i motywy innych. Są tymi, których chcesz w swojej grupie, ponieważ rozwijają się i motywują innych w takich środowiskach. Pomagają również zachować spokój, zwłaszcza w przypadku członków grupy, którym trudniej jest dostrzec punkt widzenia innych.
Ich supermocą jest empatia, która jest powszechna w takich zawodach jak:
Wykorzystanie i rozwój:
Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj inteligencji koncentruje się na wszystkich rzeczach wewnętrznych. Kładzie nacisk na zdolność rozumienia własnych myśli, uczuć i stanu umysłu. Osoby z tego rodzaju inteligencją są zawsze świadome swojego stanu emocjonalnego i czynników motywujących. Zwykle lubią autorefleksję, a ocena ich osobistych potrzeb jest ich największą siłą. Są bardzo świadomi swoich uczuć i zawsze są zmotywowani. Inteligencja intrapersonalna nie odzwierciedla osoby introwertycznej. Chodzi o wewnętrzną świadomość. Woleliby nie być „zmuszeni” do rozwiązywania problemów na głos, ponieważ są bardzo dostrojeni do swoich uczuć i myśli. Inteligentne jednostki intrapersonalne są:
Znajomość i wyrażanie inteligencji Twojego dziecka nigdy nie wymaga specjalnego traktowania ani zmiany planu nauczania.
Jest to jedynie wzmocnienie dla twojego dziecka lub ucznia, do komunikowania swoich potrzeb, ustanowienia zdrowych nawyków związanych z nauką, które są dla niego odpowiednie, oraz optymalizacji ich doświadczeń w szkole, kościele i życiu!
Wszyscy uczymy się przez całe życie. Ostateczną korzyścią płynącą z wczesnego odkrycia własnej wielorakiej inteligencji jest poznanie cech osobowości, introwersji lub ekstrawersji, talentów, języka miłości, temperamentu itp.
Prawdziwe bogactwo tkwi w szukaniu siebie. I dopóki nasze dzieci nie będą na tyle duże, by same mogły wykonywać tę pracę, pomagajmy im w tej dziedzinie. Daj im przewagę, studiując je, rozmawiając z nimi i trzymając się swoich wartości.
Wykorzystanie i rozwój:
Koniecznie daj znać w komentarzu. To dla mnie znak, że dostałeś wartościowy tekst i zaczniesz działać 🙂