Idealne dziecko. Bez błędów i pomyłek.

Czy jest to konflikt związany z zabawkami, trudnym zadaniem z matematyki czy
negatywna presja rówieśników, dzieci w każdym wieku mają codziennie problemy i wyzwania. Jako rodzic czy nauczyciel nie zawsze jesteśmy w stanie rozwiązań każdy problem. W rzeczywistości naszym zadaniem jest nauczyć dzieci, jak rozwiązać problem samodzielnie.

To od nas, rodziców i nauczycieli zależy, czy nasi podopieczni będą rozwiązywać problemy czy obwiniać za nie cały świat.

Zamiast rezygnować lub denerwować się, gdy napotykają wyzwanie, dzieci z umiejętnościami rozwiązywania problemów radzą sobie z emocjami, myślą kreatywnie i upierają się, dopóki nie znajdą rozwiązania. Naturalnie te umiejętności idą w parze z  nastawieniem na wzrost pozytywnego myślenia. 

Umiejętność rozwiązywania problemów jest uzależniona od wieku dziecka. Jednak niezależnie ile lat ma dziecko można ćwiczyć z nim tę umiejetność na problemach adekwatnych do jego wieku rozwojowego. 

MOJE DZIECKO NIE MA PROBLEMÓW? 

Serio? Być może nie czekają na niego rachunki do zapłaty, popsuty samochód i cieknący dach. Nie jest w trakcie rozwodu rodziców ani choroby. 

I tutaj warto zdać sobie pytanie CZYM DLA MNIE JEST PROBLEM? 

Patrząc oczami osoby dorosłej dzieci są wolne od problemów. Jednak twój punkt widzenia nie jest punktem patrzenia dziecka. 

To proste równanie.

Zgubiony miś = zgubione kluczyki od samochodu. 

 Zepsuty pilot do samochodu = zepsuty samochód.

Kłótnia z przyjacielem o zabawkę = kłótnia z małżonkiem. 

Negatywna ocenia = brak awansu w pracy. 

 

Jeśli  dziecko nie popełnia błędów oznacza to, że się nie uczy! 

A WIĘC JAK UCZYĆ DZIECI UMIEJĘTNOŚCI ROZWIĄZYWANIA PROBLEM? 

Gdy napotkasz wyzwanie – nazwij je GŁOŚNO. 

Jednocześnie pokaż dziecku chęć popełnienia błędów . Wszyscy napotykają problemy i jest to naturalny proces poznawania siebie i świata. Czasami pierwsze rozwiązanie, którego próbujesz, nie będzie działać, i to też jest w porządku! 

Podczas modelowania rozwiązywania problemów wyjaśnij, że są pewne rzeczy, które są poza naszą kontrolą. Ponieważ rozwiązując problem, powinniśmy skupić się na rzeczach, które MOŻEMY kontrolować.

 

Jak uczyć dzieci umiejętności rozwiązywania problemów?